Tlačítková novela klepe na dveře

Tlačítková novela klepe na dveře

Možná už jste zaslechli, že v poslanecké sněmovně nedávno schválili tzv. tlačítkovou novelu. Nyní putuje do senátu a pak k podpisu prezidenta. Její účinnost se očekává někdy na konci roku 2022 či začátkem roku 2023. Ovlivní celý svět online podnikatelů, ať už jste e-shopaři, podnikatelé ve službách nebo prodejci digitálních produktů. Rozhodně se vás dotkne a změny, které přináší, jsou opravdu dost zásadní.

Tlačítková novela pro e-shopy i online podnikatele

Tato novela bude mít několik dopadů především na e-shopy, ale bude ovlivňovat také prodejce digitálních produktů. Protože na e-shopy se primárně se SYNERGICOU nezaměřujeme, budu se v tomto článku věnovat především online podnikatelům a prodejcům digitálních produktů. Důležité je říct, že novela se nevztahuje na obchodní vztahy B2B, ale pouze na B2C. Tedy pro sektor, kdy prodáváte své služby koncovým zákazníkům. Co pro vás z této novely vyplývá?

Co tlačítková novela znamená pro online podnikatele?

Recenze na webu

Tohle je věc, kterou bude třeba upravit. Jelikož nově se budou moci na webech uvádět jen ověřené reference od zákazníků, kteří daný produkt skutečně zakoupili. Je to proto, aby z webů vymizely tzv. fejkové recenze – od kamarádů, rodiny, apod.

Jak to tedy na webu se službami nebo digi produkty vyřešit?

Novela po vás chce, abyste na webu měli uvedeno, že reference skutečně ověřujete a jak. A jak na to? Nejlépe tedy do VOP dopsat, že reference ověřujete a jak – to je již na vás. A tady se nabízí asi nejlepší řešení, ověřovat reference e-mailem. A do VOP uvést krok po kroku, jak ověřování probíhá.

Tlačítka na webu

Díky této novince se vlastně začalo této novele říkat tlačítková. O co v novele jde? Na tlačítku budete muset mít nově jasně napsáno, že je to tzv. objednávka zavazující k platbě. Jak to převést do lidské řeči? Na tlačítku byste měli mít napsáno, něco ve smyslu: kupte nyní/teď, zaplaťte nyní/teď, potvrďte nyní/teď. Naopak už na tlačítku nemůže být: Zaregistrujte se, Chci to!, To mě zajímá, Potvrďte.

VOP – Všeobecné obchodní podmínky

Nově také vzniká povinnost zaslat obchodní podmínky např. v příloze e-mailu o potvrzení objednávky. Nebude stačit již pouze link. Tahle věc je v novele proto, aby měl zákazník VOP „fyzicky“ u sebe a vy jste je nemohli např. zpětně měnit. Věřím, že to nikdo z vás nedělá, ale bohužel se občas může nějaký vykuk najít.

Důležité informace pro všechny – i e-shopaře

Jestli jste vlastníkem e-shopu s fyzickými produkty, změn je tam pro vás podstatně více. A pokud nic jiného, určitě si nastudujte povinnost, jak se budou muset nově komunikovat slevy. Zvlášť pokud začne platit novela do konce roku a vy budete různě hýbat s povánočními výprodeji, slevami, apod.

Mimo jiné se mění také nutnost informování o dodání zboží a možnosti platby v procesu objednávání produktu, reklamace a další věci. Skvělé a výstižně tohle vše vysvětluje advokátka Petra Dolejšová na svém webináři zdarma s názvem Právní novinky pro e-shopy aneb „tlačítková novela“ nebude jen o tlačítku. Z tohoto webináře jsem čerpala informace pro tento článek a přidala navíc aktuální informace z WordCampu Brno 2022.

Za porušení tlačítkové novely jsou veliké sankce

Dodržování tlačítkové novely bude kontrolovat ČOI. Za její porušení může uložit pokutu až 5 000 000 Kč nebo budou moct zákazníci za určitých podmínek vrátit zakoupené zboží. Více se samozřejmě dočtete v připravovaném zákoně na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.

Líbí se vám náš článek? Už brzy přineseme další a navíc chystáme něco nového. Chcete vědět o našich novinkách, nových článcích, tipech? Stačí, když nám necháte svůj e-mail a taky nás můžete sledovat na LinkedIn.