Vizuální styl svépomocí nebo z rukou odborníka?

Možná jste ve svém podnikání dospěli do fáze, kdy cítíte, že nastal čas mít definovaný vizuální styl vaší značky (nebo také vizuální identitu či brand identitu). Vidíte kolem sebe úspěšné podnikatele, kteří mají své brandové barvy, používají firemní písma, mají pěkné logo, vypadá to všechno tak pěkně sladěně. Ale vůbec netušíte kde začít a jak to celé uchopit. Pojďme si tedy říct, v čem vám může vizuální styl pomoci a jak k jeho tvorbě můžete přistupovat.

Proč je vůbec dobré vizuální styl značky mít

  • Odliší vás od ostatních, co dělají podobnou práci jako vy. Budete lépe zapamatovatelní.
  • Podpoří váš obraz jako experta – díky konzistentnímu používání vizuálního stylu získáte na důvěryhodnosti a navážete s potenciálními i aktuálními klienty hlubší vztah.
  • Správně vytvořený vizuální styl komunikuje hodnoty vaší značky a oslovuje vaše ideální zákazníky.
  • A na praktické rovině vám šetří čas, energii a v důsledku i peníze při tvorbě vašich grafických výstupů pro marketing a prodej.

Měli byste si vizuální styl tvořit svépomocí nebo to nechat na experta?

Rozhodně se nepotřebujete stresovat tvorbou vizuálního stylu vaší značky, trávit tím nekonečné hodiny a tak vůbec si tím komplikovat život, potažmo podnikání. A stejně jako u tvorby čehokoliv jiného, vše je kombinací času a peněz:

  • hodně času, málo peněz – dělám si sám,
  • málo času, hodně peněz – můžu delegovat.

Ale abych to nezjednodušovala jen na čas a peníze, tak tu mám ještě pár dalších bodů, které vám ujasní, pro co se rozhodnout.

Kdy si tvořit vizuální styl svépomocí

  • Jste na začátku podnikání, příjmy jsou nevelké a hlavně nestabilní.
  • Víte, že vydělané peníze by bylo lepší investovat do důležitějších věcí, které vám s růstem vašeho podnikání pomohou.
  • Teprve hledáte, kdo je váš ideální klient, nebo vůbec netušíte, že to je něco, co je pro vaše podnikání klíčové.
  • Pořád úplně nechápete, co jsou to ty hodnoty, nebo je máte teda sepsané, ale cítíte, že nejdou do morku kostí.
  • Teprve tvoříte obsah svého podnikání, nevíte, jestli to budou například víc konzultace nebo se pustíte do nabídky kurzů.
  • Jste nervózní ze své konkurence a srovnáváte se s nimi.
  • Chcete více porozumět svému byznysu a odhalit esenci vaší značky (nebo vůbec pochopit, o čem to tu teď píšu).

Kdy delegovat tvorbu vizuálního stylu na experta

  • Váš byznys je stabilní a můžete si dovolit finanční investici.
  • Chápete, že profesionálně vytvořený vizuální styl kvalitativně posune vaši značku.
  • Už jste „vyrostli“ z vizuálního stylu, který jste si před pár lety vytvořili a cítíte, že už s vámi neladí.
  • Chcete zároveň i nový web a brandové fotografie.
  • Vnímáte svoji jedinečnost, znáte své srdcové klienty a stejně tak oni znají vás.
  • Máte jasně definované hodnoty, vize a strategie vašeho podnikání a také je žijete.
  • Posouváte vaše podnikání na vyšší level (vyrážíte na zahraniční trh, rozšiřujete zásadně svoji pyramidu služeb, nebo naopak děláte svoji nabídku exkluzivnější pro nové klienty atd.).

Nejprve je třeba ujasnit si pár odpovědí

Ať už je pro vás výhodnější první nebo druhá varianta, vždy je dobré se před samotnou tvorbou vizuálního stylu připravit a minimálně se pokusit odpovědět na následující otázky, které vám, případně odborníkovi, pomohou najít to nejlepší řešení.

Na co se grafik na začátku spolupráce ptá nejčastěji?

  • Jaké je motto vašeho byznysu (pomůže shrnout do minimálního počtu slov to, co je skutečně důležité, případně můžete zkusit najít svůj Elevator Pitch – jak byste svoje podnikání představili, kdybyste měli jen pár desítek sekund ve výtahu)?
  • Jaké jsou hodnoty vašeho podnikání (zjednodušeně pět klíčových slov, která definují vaši značku a které chcete, aby vaši klienti vnímali, případně si můžete pomoci testem archetypů značky)?
  • Kdo je váš ideální klient? Co právě řeší za problém? Kde se o vás dozví (tohle je opravdu zásadní otázka)?
  • Co svým klientům nabízíte (konkrétní skladba služeb/produktů ale i jaké pocity ve spojení s vámi klienti zažívají)?
  • Jaké jsou atributy vaší značky (je spíš ženská nebo mužská, jednoduchá x složitá, zábavná x vážná, sportovní x elegantní, extrémní x bezpečná atd.)?

Toto jsou ty nejdůležitější otázky, ale je jich samozřejmě mnohem víc. Teď už tedy víte, že ani jedna z variant (sami/expert) není špatně, jen se každá hodí pro někoho jiného a v jiné fázi podnikání.

Pár tipů k tvorbě vizuálního stylu na konec

Tvorba svépomocí

Doporučuji nejdřív nastudovat materiály zdarma (hlavně v té oblasti definování si svého podnikání) a pak případně investovat do kurzu nebo workshopu, kde sice budete tvořit sami, ale pod odborným vedením a s relevantní zpětnou vazbou (protože manžel, kamarádka nebo známý bytový designér vám s tím fakt nepomůžou).

Tvorba od odborníka

Doporučuji nepodcenit výběr vašeho grafika. Zajímejte se o reference na jeho práci, podívejte se na jeho realizované projekty, jestli vám sedí jeho styl, nebojte se říct si o seznamovací schůzku zdarma, ať zjistíte, jestli si komunikačně sedíte a hlavně v průběhu celé spolupráce otevřeně komunikujte všechny vaše připomínky, obavy, nepochopení, nápady atd. I grafičtí designéři jsou jen lidi.

Líbí se vám náš článek? Už brzy přineseme další. Stačí, když nám necháte svůj e-mail a my vám dáme v rámci Synergických novinek vědět, že se u nás něco děje. Také si můžete zdarma stáhnout 30+3 tipy pro vaši prvotřídní grafiku, texty i web. A pokud jste fanoušky sociálních sítí, najdete nás na LinkedIn.